Konferencja otwierająca projekt Transgraniczne Ogrody Doświadczeń

Przedstawiciele instytucji partnerskich, samorządów, placówek naukowych i edukacyjnych z terenów pogranicza polsko-saksońskiego oraz wszyscy zainteresowani zaplanowanymi działaniami spotkali się 25 marca w Bolesławieckim Ośrodku Kultury na inauguracji projektu Transgraniczne Ogrody Doświadczeń.

Celem projektu, dofinansowanego z unijnego programu Interreg Polska – Saksonia, jest m.in. wzmacnianie współpracy między regionami w zakresie edukacji i nauki, popularyzacja metody nauczania STEM/MINT oraz rozwijanie kompetencji przyszłości.

Spotkanie w Bolesławcu – zwłaszcza dyskusja panelowa – pokazało, że mieszkańcy obu stron granicy zmagają się z podobnymi wyzwaniami: odpływem młodych ludzi z mniejszych miast, spadkiem gęstości zaludnienia na terenach przygranicznych oraz brakiem specjalistów, w tym nauczycieli, w lokalnych społecznościach.

Transgraniczne Ogrody Doświadczeń – dyskusja panelowa podczas spotkania otwierającego projekt
W dyskusji na temat wyzwań w popularyzacji nauki udział wzięli: starosta powiatu bolesławieckiego Tomasz Gabrysiak, Paweł Kurant z Łukasiewicz – PORT prof. Sophia Keil z Hochschule Zittau/Görlitz oraz dr Albert Langkamp z TUD Campus Lausitz. Panel poprowadził Marek Staniewicz, dyrektor Departamentu Społecznej Odpowiedzialności Nauki w Łukasiewicz – PORT

Paweł Kurant, zastępca dyrektora Łukasiewicz – PORT, podkreślał, że Transgraniczne Ogrody Doświadczeń to pilotażowe działanie pokazujące, iż cele popularyzacji nauki po obu stronach granicy są wspólne. Projekt ma zainicjować kolejne działania, które zwiększą zainteresowanie nauką wśród młodych ludzi. Departament Społecznej Odpowiedzialności Nauki w Łukasiewicz – PORT prowadzony przez Marka Staniewicza, będącego również kierownikiem projektu Transgraniczne Ogrody Doświadczeń, pracuje już nad koncepcjami aktywizujących warsztatów i szkoleń dla uczniów i nauczycieli.

Podczas dyskusji prof. Sophie Kail z Wyższej Szkoły Zittau/Görlitz jasno nakreśliła, czym jest popularyzacja nauki: – Młodzi ludzie mają sobie wyobrazić, że mogliby studiować nauki ścisłe, że to jest możliwe.

Mobilne wystawy, warsztaty dla szkół, a także lokalne centra nauki, takie jak SOWA w Bolesławcu, o której opowiadała Elżbieta Ostańska, mają budować w wyobraźni młodych ludzi obraz pracy naukowca i wzbudzać zainteresowanie taką drogą zawodową.

Partnerzy projektu Transgraniczne Ogrody Doświadczeń: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Polski Ośrodek Rozwoju Technologii (PORT) z Wrocławia, Uniwersytet Zielonogórski, Uniwersytet Techniczny w Dreźnie, TGZ Bautzen GmbH.
Partnerzy projektu Transgraniczne Ogrody Doświadczeń: Uniwersytet Zielonogórski, Uniwersytet Techniczny w Dreźnie, TGZ Bautzen GmbH i Łukasiewicz – PORT

Metoda STEM/MINT, promowana w ramach projektu, nie stanowi alternatywy dla tradycyjnej edukacji szkolnej – jest jej uzupełnieniem. Podobnie jak badania prowadzone w instytutach naukowych, mające często wymiar praktyczny i aplikacyjny, stanowią dopełnienie nauki akademickiej realizowanej na uniwersytetach. Wszystkie uczelnie biorące udział w projekcie podkreślały, że opracowywane przez nie rozwiązania technologiczne mają trafić do codziennego użytku, dlatego niezbędna jest stała współpraca środowisk akademickich i szkolnych z partnerami biznesowymi.

Starosta Bolesławiecki, Tomasz Gabrysiak, zaznaczył, że obowiązkiem samorządów jest dbanie o to, by oferta edukacyjna dla młodzieży odpowiadała aktualnym trendom i potrzebom rynku pracy, a także o tworzenie takich warunków rozwoju w mniejszych miastach, by młodzi ludzie mogli tam po studiach prowadzić satysfakcjonujące życie.

Partnerzy niemieccy ze wschodniej Saksonii – podobnie jak mieszkańcy polskiego pogranicza – zdają sobie sprawę, że oprócz dobrych programów edukacyjnych, do skutecznej realizacji strategii rozwoju regionów potrzebni są młodzi ludzie świadomi możliwości, jakie daje nauka.

Wszystkie uczelnie biorące udział w projekcie podkreślały, że opracowywane przez nie rozwiązania technologiczne mają trafić do codziennego użytku, dlatego niezbędna jest stała współpraca środowisk akademickich i szkolnych z partnerami biznesowymi.

Przeczytaj również

[ninja_form id=17]

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds